المرأة والطفل

عام دراسي جديد كل عام وانتم بالف خير

كتب : د فوزي الحبال

ازاى اعاقب طفل من سن سنتين الى سن ٣سنوات ، السن الصعب الممتع .

في السن ده بيبتدي الطفل يكتشف انه مش محور الكون و هيفهم ان الناس اللي حواليه متخلقوش بس عشان يلبوا ليه طلباته و رغباته و هيصطدم بإن في معوقات كتير تحول دون تنفيذ الكتير من رغباته ، باختصار هيبتدي يتعرض لأول احباطات frustrations في حياته ، وكمان نضيف على ده ان لسه حصيلته اللغوية لسه مش مساعداه انه يعبر عن المشاعر الكتير اللي بيحس بيها او انه يتفاوض للحصول على اللي عايزه . 

بسبب ده بيحصل حاجتين مزعجين و بيضايقوا الاهل جدا

اولا أطفال كتير بيدخلوا في نوبات صراخ و عصبية (tantrums) وتلاقيه بيرمي نفسه على الارض و يرفس و يصرخ و يتشحتف بهيستيريا .

ثانيا في احيان كتير بيستخدم العنف كوسيلة من وسائل التواصل مع الغير لانه زي ما قولنا يفتقد لوسائل التفاوض الاخرى زي استخدام اللغة للمنطق و الإقناع، فيبتدي يضرب و يعض و يشد وغيره .

عشان الحاجتين دول .. كتير من الآباء و الأمهات في السن ده بيكتئبوا و يحسوا انهم مش عارفين يتعاملوا مع ولادهم و ان طريقتهم غلط ، احب اطمنهم ان السلوكيات دي لو حصلت في السن ده بنعتبرها جزء من التطور طبيعي، اهم حاجة نعرف نتعامل معاها ازاي عشان متكملش معانا لبعد كده .

طيب دورك كأب أو أم ، ممنوع منعا باتا ان نرد الضرب بالضرب ، كده هيتعلم انها فعلا وسيلة من وسائل التواصل و التفاهم بين البشر ،،مينفعش،، كل اللي هنعمله ان هنمسك ايده و نمنعه انه يضربنا .

لو الطفل دخل في نوبات من دي و رمى نفسه على الارض ، الحل هنا هيكون التجاهل التام ، مفيش رد فعل لا بالسلب ولا بالإيجاب ، استجابتنا بأي طريقة معناها بالنسبة ليه انه نجح يضغط علينا او يلفت انتباهنا بتصرفه ده وبكده الموضوع ده هيكرره تاني و تالت ، مدام مش خايفيين ان الطفل يؤذي نفسه لازم نتجاهله خالص ،طبعا مش محتاجين نقول ان احنا اكيد مش هننفذ اللي هو طلبه .

الطفل عند سنتين و نص تقريبا هيبتدي يفهم كويس المشاعر و يكتسب حاسة التعاطف مع الآخرين .

دورك هنستخدم ده في تقويم الطفل و توجيهه ،هنزعل منه لما يعمل غلط و هنبين ده ،هنشجعه و نفرح بيه لما يعمل الصح .

الطفل هيبتدي يفهم الجمل البسيطة و برضو هيفهم ان في عواقب لأفعاله و ان في العلاقة بين السبب والنتيجة cause & effect 

دورك ،بدل ما كنا بنستخدم الكلمة الواحده او الكلمتين في التوجيه في السن الاصغر من كدا، هنبتدي نشرح بطريقة مبسطة ليه اللي عملناه ده غلط ، و بطريقة مبسطة معناها سبب واحد و نتيجة واحده بمعنى انت رميت اللعبة ، مش هتلعب بيها تاني ، مينفعش احاول اشرح انك لو رميت اللعبة ممكن تتكسر ولو فضلت تكسر لعبك الفلوس هتخلص و بابا هيزعل و مش هيرضى هيجيب تاني ومش هيكون عندك لعب ،مش هيفهم ابدا المنطق المركب في السن ده، خدوا بالكم ، keep it simple و برضو هنبتدي نحط قواعد و ليسته بسيطة للحاجات الممنوعة و المسموحة و اللي تستوجب العقاب او المكافئة .  

 

طريقة تشتيت الانتباه ما زالت مؤثرة و بتجيب نتيجة كويسة و هنفضل نستخدمها .

الخلاصة في السن ده الطفل ابتدى يواجه الواقع بس لسه مش راضي ولا مقتنع بيه ، مش بيعرف يعبر عن نفسه كويس . هنلاقيه ممكن ابتدى يبقى عصبي و احيانا عنيف مش معنى ده انكم فشلتوا في تربيته او بتربوه غلط اطلاقا .

فهمه هيزيد شوية فنقدر نشرح له الغلط بطريقة بسيطة ونحاول نعوده يلتزم ببعض القواعد البسيطة .

اظهر المزيد
زر الذهاب إلى الأعلى